resistent zetmeel
Afvallen,  Gezonde voeding

Alles wat je moet weten over resistent zetmeel

Misschien heb je de term ‘resistent zetmeel’ al eens voorbij zien komen. En misschien dacht je toen ook ‘ach, daar verdiep ik me later wel in’. Daar gaan wij verandering in brengen. Want resistent zetmeel is belangrijker voor je dan je misschien zou denken. In dit artikel leggen we je uit wat resistent zetmeel is en welke voordelen het biedt voor je gezondheid.

Wat is resistent zetmeel?

Resistent zetmeel is het broertje van het normale zetmeel wat je in producten zoals aardappelen terugvindt. Zetmeel zelf is niet zo slecht voor je, maar een teveel aan zetmeel in je maaltijd zorgt voor een snelle piek en dus ook weer een snelle daling in je bloedsuikerspiegel.

Resistent zetmeel zijn te vergelijken met langzame koolhydraten. De keten van resistent zetmeel is veel langer, waardoor je lichaam langer bezig is met het verwerken van de voeding. Geen snelle pieken en dalen meer in je bloedsuikerspiegel dus!

De voordelen van resistent zetmeel in je voeding

Je bent nu natuurlijk benieuwd waarom jij resistent zetmeel zou moeten implementeren in je voedingspatroon. Er is namelijk zoveel waar je op moeten letten.. Maar vertrouw ons, resistent zetmeel is onmisbaar. En wel om deze redenen:

  • Doordat je lichaam langer bezig is met het verwerken van het resistent zetmeel haal je de maximale voedingsstoffen, vitaminen en mineralen uit je voeding. Note: Door alleen maar snelle koolhydraten te eten, heeft je lichaam te weinig tijd om én die koolhydraten om te zetten in energie én de vitaminen en mineralen uit de voeding op te nemen.
  • Doordat je lichaam harder moet werken om de energie en voedingsstoffen uit de voeding te verwerken, zit je langer vol en heb je dus minder snel honger (of lekkere trek).
  • Resistent zetmeel is een belangrijke voedingsstof waarmee je je darmen gezond houdt en kan de kans op darmkanker aanzienlijk verlagen.

Dit zijn slechts drie voorbeelden van voordelen die resistent zetmeel op je gezondheid heeft. Het is dus echt aan te raden om te kijken naar een manier om elke dag weer voldoende resistent zetmeel binnen te krijgen.

Welke producten bevatten resistent zetmeel?

Voordat we je uitleggen in welke producten resistent zetmeel zitten, vertellen we je het volgende: volgens onderzoeken zou je per dag 40 gram resistent zetmeel binnen moeten krijgen. De meeste Nederlanders halen niet eens de aanbevolen hoeveelheid vezels (40 gram per dag), dus het is een uitdaging. Maar hoe meer resistent zetmeel, hoe beter.

Waar zit resistent zetmeel in?

Hierbij een lijstje met producten die resistent zetmeel bevatten:

  • Onrijpe bananen (waarbij de schil nog redelijk groen is);
  • Aardappelen koken en vervolgens afkoelen: doordat je ze kookt en vervolgens afkoelt, veranderd de structuur van de aardappelen en behoudt je het resistente zetmeel;
  • Afgekoelde, gekookte pasta. Hierbij geldt hetzelfde als bij de aardappelen;
  • Teffgraan is van nature erg rijk aan resistent zetmeel. Dit kan je door je yoghurt of in je smoothie verwerken;
  • Teff brood is gemaakt van teff graan en daarmee dus ook rijk aan resistent zetmeel.
  • Afgekoelde rijst, zoals bij bijvoorbeeld sushi of een pokebowl;
  • Bonen zoals kikkererwten, bruine en groene bonen bevatten veel resistent zetmeel. Het beste resultaat behaal je als je de bonen nog laat afkoelen.

Kortom: genoeg producten om te werken aan je dagelijkse inname van resistent zetmeel! Good luck!

4 Reacties

  • Anita

    ik heb een vraag over resistent zetmeel bijvoorbeeld ik begrijp dat je de aardappels moet afkoelen en de pasta ook maar mag je ze daarna weer warm maken of krijg je dan weer gewone zetmeel product??

    • Demi

      Hoi Anita! Doordat de aardappels en pasta afkoelen, veranderd de structuur. Als je het vervolgens weer opwarmt, is het al iets beter dan wanneer je ze één keer kookt en direct gaat eten. Handig als je eten wil invriezen, om het de volgende dag op te warmen. De afgekoelde versie is wel een betere bron van resistent zetmeel. Je kunt er een lekkere pastasalade of maaltijdsalade van maken bijvoorbeeld! En afgekoelde rijst is ook een mooie bron van resistent zetmeel. Zelfgemaakte sushi is dus ook een goed idee!

  • Inaki Legorburu

    Is de aardappelzetmeel poeder (zoals van Honig) al resistent en klaar voor gebruik in een smoothie, of dient het eerst verhit en afgekoeld te worden?

    • Demi

      Hoi Inaki! Aardappelzetmeel poeder kun je direct in je smoothie gebruiken! Een ander alternatief is teffmeel (van Smaakt of Holland & Barrett bijvoorbeeld), dat ook heel rijk is aan resistent zetmeel. Dat is alleen wel wat duurder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *