maaltijd workout
Beweging,  Gezonde voeding

Beste maaltijd voor na je workout

Je hebt net alles gegeven tijdens je hardlooprondje, je wekelijkse uurtje boksen of de groepsles op de sportschool. Lekker bezig! Maar wat is dan de beste maaltijd om weer bij te tanken na zo’n pittige workout? Wij vertellen je wat de beste maaltijd is na een intense sportsessie.

Eiwitten please!

Je hebt je spieren flink laten werken. Tijd om ze weer wat energie te geven. En vooral: eiwitten! Eiwitten zorgen namelijk voor het herstellen en opbouwen van je spieren. Het is niet voor niets dat veel diรซtisten en foodbloggers je vertellen dat je na een workout eiwitten moet eten.

Je kan natuurlijk een simpele eiwitshake maken. Het is een snelle en eenvoudige manier om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Maar is dat wel de beste keuze? Als je het mij vraagt, ga ik toch liever voor ‘echt’ eten. Je weet wel, waar je gewoon op moet kauwen of in ieder geval met bestek moet eten.

Beste post workout meal

Het is voor iedereen verschillend wat de beste post workout maaltijd is. Wat ik je adviseer, is om een bakje met kwark te eten. Geen magere kwark, geen vetvrije kwark en ook geen simpel bakje met alleen kwark. Maak er een feestje van.

Vul een schaaltje met kwark – en wees niet bang voor de (gezonde) vetten die hierin zitten, je lichaam heeft net hard gewerkt en heeft die gezonde vetten dus echt nodig. Doe hier vervolgens wat fruit bij, wat noten en zaden en het liefst ook nog wat “vloeibare” pindakaas als je die in huis hebt.

De kwark is rijk aan eiwitten, het fruit aan snelle suikers (wat je prima kan gebruiken, je energie is namelijk grotendeels op) en de noten, zaden en de pindakaas voor de gezonde vetten en koolhydraten.

yoghurt training

Eten na je training?

Veel mensen zijn bang om te eten na hun training/workout. “Ik heb toch net zo hard gesport om alles te verbranden? Waarom moet ik het er dan weer aan eten?”. Geen gekke gedachte hoor. Maar vergeet niet dat je lichaam ook moet herstellen. Als je geen eiwitten, koolhydraten en vetten binnenkrijgt na je sportsessie gaat je lichaam gebruik maken van reserves om te herstellen. Resultaat: geen spieropbouw รฉn een te groot energietekort, waardoor de energie die binnenkomt omgezet wordt in vet.

En zeg nou eerlijk: een verfrissend bakje yoghurt of kwark na een lesje boksen, HIIT of je rondje hardlopen is niet alleen lekker maar ook verfrissend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *