cheatday
Bewust leven,  Gezonde voeding

Een cheatday: goed idee?

Gezond eten is ontzettend lekker, maar er zijn van die dagen dat je niets liever wil dan een hele berg chocolade, koekjes en snoep wilt eten. Veel mensen hebben daarom een cheatday in het leven geroepen. Maar is dat wel zo’n goed idee? Ik leg het je uit.

Wat ik vind van cheatdays

Ik ben persoonlijk dol op mijn cheatday. Ik plan ‘m niet elke week in (want dan wordt het een vast onderdeel van mijn routine), maar ga af op mijn gevoel. Heb ik trek in een ijsje? Dan mag dat, maar dan ga ik wel lopend naar de ijssalon bij ons in de buurt. Het is een wandeling van 10-15 minuutjes tot ik er ben, maar dan heb ik dat ijsje wel verdiend. Van de bank stappen, naar de vriezer lopen en een ijsje pakken om vervolgens weer op de bank te ploffen? Dat is niet echt iets voor mij.

Een cheatday is prima, als je het mij vraagt. Ik had laatst ontzettend veel trek in een smoothiebowl. Ik appte mijn vriendin en ik had niet alleen een hele lekkere smoothiebowl als ontbijt, maar ook weer een gezellig uitje. Ik vind dat je lekkere dingen moet combineren met momenten. Op de bank met een bank chips.. Niks voor mij. Je doet het voor de smaak en omdat je lekkere trek hebt, maar verder?

Waarom een cheatday prima kan

Gezond eten is niet altijd even leuk of lekker. Vooral als je een baaldag hebt, je uit eten gaat of je iets wil vieren heb je soms gewoon trek in iets zoets (lees: iets met heel veel suiker, haha!). Wees dan niet te streng voor jezelf en gun jezelf dat moment.

Maak het echter niet te gek. Veel mensen plannen hun cheatday in op elke zaterdag. Tip van mij: doe dat niet! Plan je cheatday niet in. Zo wordt het een onderdeel van je routine en ga je misschien zelfs de avond van tevoren en de ochtend/middag erna nog even door. Merk je aan je lichaam dat je die extra suikers wel kan gebruiken? Vind je dat je het hebt verdiend? Ga er dan voor. Maar houdt het lekker bij een keer in de twee weken.

Gezond eten als snack zien

Waar het ook vaak verkeerd gaat, is dat we overheerlijke zoete aardbeien, peren, mango’s en perzikken niet als een lekker tussendoortje zien. We zien het als ‘ik moet elke dag fruit eten’. Als je je mindset veranderd en fruit vanaf nu ook gaat zien als een snoepje – maar dan verantwoord – heb je die cheatday minder vaak nodig.

Ben je dol op smoothies? Gun jezelf dan een of twee keer per week zo’n lekkere smoothie. Dan kan je er naar uitkijken, verheug je jezelf erop én heb je nog een gezonde snack ook! Wat wil je nog meer?!

En kan je nou echt niet wachten totdat je thuis die lekkere zak chips kan pakken? Geniet er dan ook lekker van. Pas je wel op dat je niet de hele zak leeg eet?

One Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *