jojo-effect voorkomen
Afvallen,  Gezonde voeding

Het jojo-effect: zo voorkom je het

Als je (al enige tijd) bezig bent met afvallen, heb je vast al wel eens van het ‘jojo-effect’ gehoord. En niet in positieve zin. Wij leggen je uit wat het jojo-effect nou eigenlijk is, waarom we er last van hebben en hoe je het kan voorkomen tijdens je strijd om de kilo’s te verliezen.

Wat is het jojo-effect?

Afvallen is makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral vlak voor de zomervakantie willen mensen vaak nog snel wat kilo’s kwijt. Wat ze dan gaan doen: (heel) streng diëten, (te) weinig eten en naar de sportschool of op een andere manier bewegen. Doordat je direct van 0 naar 100 stapt, gooi je je hele patroon om. De meeste mensen zijn namelijk helemaal niet gewend om te sporten en al helemaal niet aan het diëten. Mensen houden het tot aan hun geplande vakantie vol (lees: zo’n 4 weken) en stappen vervolgens weer terug in hun oude patroon.

In die 4 weken zijn er wat kilo’s afgegaan, maar die kilo’s komen er net zo makkelijk weer aan zodra je weer terug stapt in je oude patroon. Net zoals bij een jojo, dus. Je rolt ‘m uit (je levert inspanning om tot het uiterste te gaan) en laat ‘m daarna weer in zijn veilige huisje terugkomen (de rustperiode, het oude patroon). Je lichaamsgewicht gaat omlaag, omhoog, omlaag, omhoog.

Hoe doorbreek je dat jojo-effect?

Je wil natuurlijk dat de kilo’s verdwijnen, niet dat ze er weer aankomen.. Dus hoe verbreek – of nog liever, voorkom – je dat jojo-effect nou? Wij hebben een paar gouden tips op een rijtje gezet:

  • Ga niet als een gek calorieën schrappen. Je lichaam gaat in spaarstand doordat er van het ene op het andere moment veel minder energie binnenkomt. De energie die binnenkomt, wordt opgeslagen in vet om een buffer te creëren voor de volgende energietekorten die je lichaam verwacht. Minder eten is dus niet de manier om af te vallen.
  • Ga ook niet als een gek naar de sportschool. Als je voorheen niet vaak (of misschien wel niet) hebt gesport en je nu ineens 4 keer in de week in de sportschool te vinden bent, zullen we je alvast verklappen dat je dit niet lang gaat volhouden. Hooguit een paar weken tot je het wel welletjes vindt. In plaats van 4 keer in de week sporten kan je beginnen met 1 keer in de week sporten. Als je dit een maand vol kan houden, kan je de volgende maand misschien zelfs een tweede bezoekje aan de sportschool toevoegen! Het verschil zit ‘m in hoe lang je het kan volhouden. Zodra die ene keer in de week sporten onderdeel wordt van je routine, heb je een goede basis. En dat ene uurtje in de week kan je best missen, toch?!
  • 80-20 regel hanteren: Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de invloed van voeding en sport op het verliezen van kilo’s. Ondanks dat beweging zorgt voor verbranding van energie en vet, is alleen sporten niet de oplossing. Voeding staat hier voor 80% en sporten voor 20%. Zorg dus dat je voeding voor 80% van de tijd goed eet. Natuurlijk mag je jouw wijntjes blijven drinken en je guilty pleasure blijven eten, maar let verder wel op wat je eet. Voeding is de brandstof van je lichaam. Je stopt toch ook geen benzine in een dieselauto?!

Resultaten op lange termijn behalen

Iedereen wil nú kilo’s kwijt en nú bikini body ready zijn. Tof dat je aan je lichaam wilt werken, maar als je daar een paar weken voor je vakantie mee aankomt ben je echt te laat. Ga jij in oktober op vakantie? Begin nu alvast met het zetten van de eerste stappen. Voer je voeding in in apps als Yazio en MyFitnessPal (onze favoriet). In beide apps kan je barcodes scannen, zodat je je voeding niet volledig handmatig in hoeft te voeren. Je ziet gelijk dat bepaalde soorten voeding (zoals je favoriete 3-uur koekjes) veel vet bevat, terwijl je daar anders nooit op let. Door goed te kijken naar welke voeding je in je lichaam stopt, kom je al een heel eind.

Zorg dat je daarnaast ook voldoende beweegt. Je hoeft echt niet gelijk naar de sportschool te gaan. Ga in de avond eens een half uurtje buiten wandelen. Met je hond, je partner, een vriendin of familielid. Je werkt niet alleen aan jezelf, want bewegen is goed voor je (mentaal en lichamelijk), maar je werkt daarnaast ook aan de relatie met de bovengenoemde mensen. Hoe fijn is dat?!

Wil jij kilo’s verliezen? Met de juiste mindset gaat het je zeker lukken. Succes!

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *